Een nieuwe functionele parking Station-Zee in Oostende

Eurostationweb

Reizigers genieten dankzij SOPREMA van een veilige, functionele parking

Het nieuwe parkeergebouw Station-Zee aan het station van Oostende maakt deel uit van een volledig stationsproject en wil het treinreizigers en bezoekers makkelijker maken om van en langs de kust te sporen. LauCO, specialist in kunstharsgebonden vloeren en bekledingen, wist het drie verdiepingen tellende parkeergebouw duurzaam, efficiënt en waterdicht te realiseren met behulp van SOPREMA’s ALSAN PMMA-WP Deco Protect-systeem.

Nieuwe look voor het station van Oostende

In 2012 startte een grondig renovatie- en restauratieproject aan het station van Oostende. Daarmee wil Eurostation, het studie- en ingenieursbureau van de NMBS, van dit toonaangevend kuststation opnieuw een centraal verkeersknooppunt maken. Omdat er nood bleek aan extra parkeerruimte voorzag het project een nieuwe parkeertoren. Deze parking biedt plaats aan bijna 700 auto’s, en zorgt met ruime liften ook voor een betere toegankelijkheid naar de perrons.

Dat dergelijk project een systeem met hoge prestaties vraagt, is logisch. Het parkeerdek is dagelijks onderhevig aan ontelbare manoeuvres. Het moet dus duurzaam, slijt- en kleurvast zijn, brandveilig (BroofT1) en bestand tegen stoffen zoals olie, diesel, benzine en zouten. Bij aanbesteding viel de keuze van aannemer BESIX Infra op LauCO, een specialist in kunstharsvloeren en waterdichting uit Evergem. Met SOPREMA-producten konden zij een goed antwoord bieden op deze specifieke eisen.

“Gezien SOPREMA niet enkel systemen in een logische, correcte opbouw voorziet, maar die ook nog eens in grootverpakkingen aanbiedt, kunnen wij voor dit soort projecten sneller én met een hoog dagrendement werken.”

Kurt Laureyns, zaakvoerder LauCO

Flexibiliteit, sneller werken en hoger dagrendement

“Uit architecturale en functionele overwegingen viel de keuze op een lichtgewicht constructie. In plaats van betongewelven, bestaat dit project uit een staalplaatconstructie met dunne druklaag. Voor de waterdichting en slijtlaag was een lichte opbouw dus belangrijk”, legt Kurt Laureyns, zaakvoerder van LauCO uit. “Het maritieme milieu vormde een bijkomende uitdaging, vocht en zout kunnen namelijk de structurele integriteit van dergelijke staalconstructie in gevaar brengen, waardoor een optimale bescherming nodig is.”

LauCO opteerde voor het ALSAN PMMA-WP Deco Protect-systeem en kon al snel na de betonneringsfase starten. “We hebben het beton eerst gekogelstraald om het een zekere ruwheid te geven en zo een maximale verlijming mogelijk te maken. Vervolgens kwam een ALSAN 170 primer en een volledig gevliesde waterdichting, bestaande uit twee lagen ALSAN 770 vloeibare waterdichting met tussenin een geperforeerd polyester ALSAN-vlies. Als afwerking kozen we voor de ALSAN 870-RS-slijtlaag, ingestrooid met kwarts, en een ALSAN 970 F toplaag in twee RAL-kleuren om een duidelijk onderscheid te maken tussen parkeervlakken en rijstroken. De totale dikte van dit alles: amper 5 mm.”

Met een totale oppervlakte van meer dan 15.000 m², was de uitvoering van een dergelijk project onderhevig aan de weersomstandigheden. “Regende het vijf dagen na elkaar, dan konden we dankzij het ALSAN-systeem de eerstvolgende droge dag toch al een volgende laag aanbrengen. De snelle doorharding en de werkbaarheid in een omgeving met een hogere luchtvochtigheid zijn de grote voordelen van dit PMMA-product. Zo verwerkten we op korte tijd 150 ton materiaal. Het verliep vlot, ook omdat we met onze eigen straal-, zitschuur- en veegmachines steeds ons eigen materiaal voorhanden hadden”, gaat Kurt verder.

Veilig, functioneel en tijdsbestendig

Het ALSAN-systeem heeft tal van troeven die het mogelijk maakten om de werken correct en met een hoog rendement uit te voeren. “ALSAN PMMA-WP Deco Protect is een heel compleet systeem. Je kan er verschillende stappen snel na elkaar mee uitvoeren, het heeft een heel goede tussenlaaghechting en legt je vrijwel geen beperkingen in tijd op. Een bijkomend voordeel: het laat zich makkelijk herstellen. Plots vertoonde de bekleding kleine bultjes omdat aan de onderzijde in de platen was geboord. Herstellen was peanuts. Ook wanneer de randafsluiting voor problemen zorgde toen bleek dat de blikplaten 4 tot 5 cm hoger zaten dan het beton, konden we dit snel oplossen. De SOPREMA-producten maken randaansluitingen met metaal mogelijk, en schuine kanten en goten konden we netjes uitvoeren.”

Ondertussen is het nieuwe parkeergebouw al enige tijd in gebruik, en genieten reizigers dagelijks van het comfort van een veilige, functionele parking. Ook in de winter blijft de bovenste verdieping veilig berijdbaar. “En nog mooi en duurzaam ook, want de ALSAN 970 F-laag is zeer lichtecht. Ze zal dus niet snel verkleuren na verloop van tijd. Een mooi voorbeeld van hoe SOPREMA-producten de eigenschap hebben om het functionele en het esthetische te verzoenen”, besluit Kurt Laureyns. 

Wilt u graag meer weten over het ALSAN gamma voor parkeergarages? Vul het formulier in en SOPREMA bezorgt u meer informatie.

­

Informatie aanvraag

Laat dit veld leeg:

Quick links

Telefoon Email