Verplichte installatie laadpalen bij nieuwbouw en renovaties

verplichting vlaanderen laadpaal

Wie vanaf 11 maart 2021 in Vlaanderen een aanvraag tot omgevingsvergunning indient zal rekening moeten houden met nieuwe verplichtingen om laadpalen voor elektrische wagens te installeren of om minstens de nodige buizen en kabels voor de installatie van laadpalen in een later stadium te voorzien. De verplichtingen variëren al naar gelang het om nieuwbouw of renovatie gaat. Ook het aantal parkeerplaatsen in het project bepaalt of de verplichtingen al dan niet van toepassing zijn.

De achterliggende redenering is eenvoudig: nu de Vlaamse overheid volop inzet op een vergroening van het wagenpark, is het niet meer dan logisch dat ook de uitbouw van een publieke, semi-publieke én private laadinfrastructuur gestimuleerd wordt.

Verplichtingen voor niet-residentiële gebouwen vanaf 11 maart 2021

Niet-residentiële nieuwe gebouwen of parkeergebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen (in of rond het gebouw) moeten –wanneer de gerelateerde aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning ingediend wordt na 10 maart 2021- aan volgende verplichtingen voldoen:

  • er moeten minstens 2 oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig voorzien worden.
  • er moet infrastructuur voorzien worden voor leidingen, of in ieder geval goten voor elektrische kabels, voor tenminste 25% van de parkeerplaatsen, zodat de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk is.

Niet-residentiële gebouwen of parkeergebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen (in of rond het gebouw) die ingrijpend gerenoveerd worden en waarvan de aanvraag voor de omgevingsvergunning na 10 maart 2021 ingediend wordt, moeten eveneens aan hogervermelde verplichtingen voldoen.

Verplichtingen voor niet-residentiële gebouwen vanaf 1 januari 2025

Bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten ten laatste op 1 januari 2025 uitgerust zijn met minstens 2 oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig.

Verplichtingen voor residentiële gebouwen vanaf 11 maart 2021

Voor residentiële nieuwbouw met meer dan één parkeerplaats en waarvan de aanvraag voor de omgevingsvergunning na 10 maart 2021 wordt ingediend, moet voor elke parkeerplaats infrastructuur voorzien worden voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken. Bemerk dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen een overdekte of een niet overdekte parkeerplaats dus een nieuwbouwwoning met garage en oprit zal voorzieningen voor laadinfrastructuur moeten aanleggen.

Diezelfde verplichting geldt voor residentiële gebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan waarvan de aanvraag voor de omgevingsvergunning na 10 maart 2021 wordt ingediend en die beschikken over een parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen.

Dure sancties

De bijkomende verplichtingen die aan bouwend Vlaanderen opgelegd worden, resulteren in belangrijke meerkosten voor de bouwheer. Wie de nieuwe verplichtingen naast zich neerlegt, zal administratief beboet worden à rato van 2000 euro per ontbrekend oplaadpunt voor elektrische voertuigen en 1000 euro per parkeerplaats wanneer niet werd voorzien in infrastructuur voor leidingen om de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken.

­

2-wekelijkse nieuwsbrief

Blijf online én gratis op de hoogte van de nieuwste bouwproducten, economisch nieuws uit de bouw, de actuele bouwwetgeving, premies, projecten,....