Frietkoten maken deel uit van ons cultureel erfgoed maar meestal zijn ze niet meteen eyecatchers in het straatbeeld. De Stad Brussel kwam dan ook met een origineel idee om dit stukje België op te waarderen. Ze lanceerde in samenwerking met de uitbaters van de Brusselse frietkoten de architectuurwedstrijd “Een frietsteen in de maag”.

Onlangs koos een jury -met daarin de vertegenwoordigers van de Stad Brussel, de voorzitter van het Nationaal verbond van frituristen (NAVEFRI), Bernard Lefèvre, en Francis Metzger, architect en professor aan de ULB- uit meer dan 50 inzendingen het winnende ontwerp. Gentenaar Morris Vandenberghe en de uit Eupen afkomstige Luikenaar Thomas Hick van studio MOTO bedachten het winnende project: een gezellig, eenvoudig, functioneel en makkelijk herkenbaar frietkot dat perfect aansluit op het Brusselse stadsweefsel.

De essentie van het frietkot door Studio MOTO

studio MOTO gaat met zijn ontwerp terug naar de essentie van het frietkot. De identiteit, de functionaliteit en de context komen daarbij op de eerste plaats. Alle typische “frietkot” elementen zoals de herkenbare vorm, de opendraaiende luifel, de glazen toonbank en de lichtreclame bovenop zijn terug te vinden in het ontwerp.

"Ons doel is niet om frietkoten radicaal te veranderen, maar om ze af te stemmen op hun omgeving."

studio MOTO

Dé blikvanger van het ontwerp is ongetwijfeld de spiegelende gevel. Dankzij de weerspiegelende coating uit glanzend aluminium gaan de frietkoten een dynamische dialoog aan met de omgeving. In gesloten toestand wordt het frietkot door de volledig spiegelende buitenzijde een verlengde van de omgeving in plaats van een obstakel. Het materiaal is niet alleen stevig en onderhoudsvriendelijk, maar beperkt ook de kans op schade door vandalisme.

Wanneer de grote luifel wordt geopend, verschijnt een stijlvol, kleurrijk, hartelijk en gezellig interieur. Die grote opening bestaat volledig uit kleine tegeltjes, die doen denken aan de winkels, cafés en restaurants in Brussel. Ze dient als toonbank en etalage. Aan de linkerkant is er een inspringing waar de klant ontvangen wordt. Het interieur is ingericht met het oog op de verschillende toestellen, zoals koelkasten, diepvriezers en bakwanden. De achterkant is strikt voorbehouden voor technische voorzieningen (elektriciteitsmeter, vuilnisbakken, regenwaterbak, gastank, enz.) en doet ook dienst als opslagruimte. Daardoor is het gebouw 100% functioneel.

Toch krijgt elke frituur krijgt zijn eigen identiteit door een unieke lichtreclame op het dak. Het aanzicht bij geopende luifel kan dan weer gepersonaliseerd worden door de kleurkeuze van de tegels.

In een volgende stap wordt de opdracht voor het opstellen van het bestek gelanceerd, worden de aanvragen voor stedenbouwkundige vergunning ingediend en als alles vlot verloopt, krijgen 8 Brusselse frietkoten in Brussel in 2019 een iconische make-over!