De AAIbaarheid van sociale media

Van Den Broecke
Bativox
Bativox
Bativox
Bativox
Bativox

In een vorige artikel analyseerden we de troeven die sociale media betekenen voor bouwprofessionals. Na de argumentatie uit ons overzichtsartikel is het hoog tijd voor een inkijk in de sociale media ervaring van een zaakvoerder architect: Vincent Van Den Broecke, zaakvoerder van Blanco Architecten uit Hoeilaart.

Geen betere manier om Vincent te introduceren dan via zijn “Twitter bio”:

Geef nu toe, ondanks het gecondenseerde Twittertaaltje heb je waarschijnlijk al meteen een idee van de persoon achter deze Twitteraccount. Meteen een mooi bewijs dat het niet-conformistisch karakter van de sociale media ook zijn voordelen heeft. Een tweede vaststelling is dat Vincent privé en werk niet scheidt op Twitter. Voor Vincent is dat een bewuste keuze. In een zeer groot bureau zou dat moeilijker liggen maar als zaakvoerder en uithangbord van zijn bedrijf zou een Twitter bedrijfsprofiel niet veel extra bieden.

De kruisbestuiving van Twitter

Het mengen van privé en beroep stelt je meer bloot maar leidt tot wat Vincent graag omschrijft als “kruisbestuiving”: “Een persoon die me volgt omwille van mijn tweets over wijn komt zo automatisch in contact met hetgeen wij op kantoor doen...en zo leren ze ons dus kennen!”. Die gemengde communicatie heeft ook een keerzijde want een collega-architect kan misschien wel afhaken door de vele #M135i tweets van de autofan die Vincent is. Toch weegt dat nadeel volgens hem niet op tegen de voordelen: “Op Twitter zit je voor de mensen. Hun ideeën, hun bezigheden, hun inzichten. Het is een echt interactief klankbord.” Zo’n klankbord geeft soms aanleiding tot bitsige replieken want wie duidelijk stelling neemt mag ook tegenwind verwachten. Maar ook dat doet niets af aan het enthousiasme waarmee Vincent zich op Twitter begeeft.

Facebook voor een regionale positionering

Naast Twitter is Vincent via een Blanco Architecten Facebookpagina ook actief op het grootste sociale medium: Facebook. Voor Facebook hanteert hij dus wel een duidelijke scheiding tussen werk (via de Facebookpagina van Blanco Architecten) en privé (via zijn persoonlijk Facebookprofiel). De “omvang” van Facebook laat hem toe om zijn werk en aanverwante informatie uit de bouwsector te delen met een hechte groep “fans” met eenzelfde interesse. “Vergelijk het gerust met een laag-reactief foto-album dat eenvoudig geupdate kan worden en waarmee je jezelf regionaal prima kan positioneren”.

Waarom sociale media?

Vincent is vast overtuigd van de meerwaarde van sociale media omwille van wat hij omschrijft als de “AAIbaarheid” van sociale media: Adverteren, Amuseren en Informeren/Inspireren.

Adverteren

Een architectuurbureau ontsnapt -net zoals andere bedrijven- niet aan economische wetmatigheden. Dat betekent dat ook een bouwprofessional in meer of mindere mate zijn marketing moet onderhouden. “Sociale media zijn uitermate geschikt om onze “koopwaar” aan de man te brengen”, weet Vincent. “Dat kan gaan van eigen projecten, deelnames aan “Mijn Huis Mijn Architect” maar evengoed een vacature die je in de kijker wilt plaatsen”.

Amuseren

Als je de Twitter en Facebookaccount van Vincent bekijkt dan merk je meteen dat beide accounts zeer actief zijn. Waar haalt hij in godsnaam de tijd om al die informatie en communicatie te creëren? “Sociale media maken deel uit van mijn leven: wachtend op een klant of aannemer, in de file, op de bank voor TV,....” vertelt Vincent. Architectuur is natuurlijk zijn corebusiness  maar communiceren op sociale media is gewoon een tweede natuur geworden, een reflex die hij eerder als een ontspanning dan als een verplichting ervaart. De tweede “A” van “Amusement” dus. Als “Amusement” je wat te onprofessioneel klinkt dan mag je die “A” van ons gerust invullen met  “Authenticiteit” want dat is nu net het effect van deze spontane communicatie. Een groot verschil met de toon in een corporate brochure of website.

 

Informeren/inspireren

Vincent deelt veel informatie en ervaringen via de sociale media en dat vergt dus inspanningen maar naast de economische return weet hij ook het inspirerend aspect van sociale media te waarderen. Je bent onderdeel van een netwerk dat je opgebouwd hebt en de informatie die andere mensen uit dat netwerk met je delen kan heel verrijkend zijn: “vanuit je luie zetel kom je in contact met inspirerende projecten  en ideeën van architecten, ontwerpers en denkers van over de hele wereld...en meer nog...je kan bijzonder eenvoudig met hen in contact treden.”.

Een duidelijke meerwaarde

Vincent twijfelt geen seconde aan de professionele meerwaarde van sociale media: nieuwe opdrachten, nieuwe contacten, inspiratie met bakken,...”Ik durf te stellen dat sociale media nodig zijn vandaag de dag voor en in ons beroep (als architect). Het is niet eens de vraag of we het moeten doen maar hoe goed we er mee omgaan...”

­

2-wekelijkse nieuwsbrief

Blijf online én gratis op de hoogte van de nieuwste bouwproducten, economisch nieuws uit de bouw, de actuele bouwwetgeving, premies, projecten,....