Waarom je als bouwprofessional sociale media moet omarmen

Sociale Media Bativox 1
Sociale Media Bativox 4
Sociale Media Bativox 3
Sociale Media Bativox 2
Bativox
Bativox
Bativox

Sociale media hebben de manier van communiceren in het afgelopen decennium grondig veranderd. Vrienden delen lief en leed op Facebook, consumenten zoeken antwoorden via Twitter en ga zo maar door. Door de omvang van het fenomeen, heb je je ongetwijfeld als bouwprofessional ook al eens afgevraagd: Ben ik hier op beroepsvlak iets mee? Ben ik “de boot” niet aan het missen?

Om je niet langer in spanning te houden: sociale media zijn zonder twijfel een meerwaarde op professioneel vlak, en ja, je kan er nieuwe opdrachten mee in de wacht slepen.

Om ook jou te overtuigen starten we met een reeks van 3 artikels over sociale media voor de bouwprofessional. In dit eerste artikel schetsen we aan de hand van een recente enquête het beeld dat bouwprofessionals en architecten in het bijzonder hebben van sociale media. Verder in dit artikel volgt een overzicht van wat die sociale media juist zijn en wat je ervan mag verwachten. We sluiten af met een profilering van de bekendste sociale media: Facebook, Twitter en LinkedIn.

In de komende weken gaan we te rade bij twee ervaringsdeskundigen die sociale media met succes toepassen in de architectuurpraktijk: Vincent Van Den Broecke, zaakvoerder van Blanco Architecten en Sofie Vandelannoote, communicatiemanager van BURO II & ARCHI+I. Wil je zeker geen artikel uit deze reeks missen, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief of  volg ons online via je favoriete kanaal!

Wat denkt de bouwprofessional ervan

Onlangs hield Bativox i.s.m. de Bond van Vlaamse Architecten een online enquête bij architecten over hun gebruik van sociale media. Zoals afgebeeld in  figuur 1, gebruiken architecten Youtube, Facebook en LinkedIn het meest, hetzij om privé of om professionele redenen.

Figuur 1 Figuur 2
Figuur 3 Figuur 4
Bijna driekwart van de respondenten zegt sociale media te gebruiken in de beroepssfeer. Zoals figuur 2 aangeeft, gebeurt dat veelal om informatie te consumeren, voornamelijk voor het opvolgen van trends. Het inschakelen van sociale media voor andere doeleinden is eerder beperkt. Het vaakst aangehaalde argument om zich niet op het sociale media pad te begeven, is het ongeloof in de mogelijkheden ervan (zie figuur 3). Is men toch professioneel actief op sociale media dan is dat meestal op LinkedIn (zie figuur 4). Er is dus nog wat werk aan de winkel om de bouwprofessionals te overtuigen!

Waarom sociale media?

Heb je je al eens afgevraagd op welke manier je meestal nieuwe opdrachten binnenhaalt? In vele gevallen is het antwoord via "mond-aan-mond” reclame. Het is het type publiciteit dat het beste werkt: iemand anders die jouw kwaliteiten aanbeveelt in zijn vriendenkring.

Dat was al zo voor er sprake was van computers en internet maar dankzij de opkomst van sociale media bestaan er nu ook online equivalenten van die “mond-aan-mond” reclame: Facebook, Twitter, LinkedIn,... Kortom, sociale media laten je toe om online te netwerken.

Naast het feit dat brochures, websites,... minder overtuigingskracht hebben dan de persoonlijke aanbevelingen via sociale media is er nog een belangrijke reden om als bouwprofessional sociale media te omarmen: de bouwsector gaat gepaard met lange verkoopscycli en hoe vroeger je dan in de gedachten van je prospects kan komen door online te netwerken, hoe groter de kans dat ze jou zullen raadplegen als er beslissingen genomen worden. Het blijft natuurlijk een én-én verhaal: een sociaal medium is vanwege zijn vluchtig karakter geen vervanging van bijvoorbeeld een eigen website.

Facebook

Facebook is zonder twijfel het sociale medium met het grootste bereik. Ken jij veel communicatiekanalen die dagelijks door meer dan 700 miljoen mensen geconsulteerd worden? Facebook, inderdaad! Recente statistieken geven aan dat er meer dan 5,5 miljoen Belgische Facebookprofielen zijn. Anders gesteld: 1 op 2 Belgen is aanwezig op Facebook. Ben je actief in de residentiële woningbouw en wil je online netwerken met een groot publiek dan is Facebook dé place-to-be. Om je professionele activiteiten voor te stellen maak je best gebruik van een zogenaamde Facebookpagina: dat is het bedrijfsequivalent van een Facebookprofiel. Op die manier kan je op Facebook netjes je privé en professionele communicatie gescheiden houden of laten samenvallen wanneer je dat wenst. Wil jij online netwerken met Bativox via Facebook? Klik dan op onderstaande knop:

LinkedIn

LinkedIn is met stip het grootste netwerk van professionals. Onlangs rondde LinkedIn in België de kaap van 2,000,000 profielen! Op gebied van communicatie hinkt LinkedIn wat achterop bij de andere sociale netwerken. Voor de meeste professionals is het vooral een manier om de offline contacten online te bestendigen, zeg maar LinkedIn als groot “online adressenboek”. Toch zie je dat steeds meer en meer professionals informatie delen via LinkedIn. LinkedIn heeft dat potentieel goed begrepen en heeft intussen hard gewerkt om het delen van informatie sterk te verbeteren. Net als Facebook is het trouwens ook mogelijk om als bedrijf een LinkedIn bedrijfspagina aan te maken. Wil jij online netwerken met Bativox op LinkedIn? Klik dan op onderstaande knop:

Twitter

Twitter wordt wel eens omschreven als een gigantische online cocktailparty. Alles gebeurt in real-time, berichten tellen maximaal 140 karakters en de mensen die zich op Twitter begeven willen vaak hun mening duidelijk in de verf zetten. Dat klinkt wat oppervlakkig, neigend naar de populistische commentaren die je vaak aantreft in online  krantenfora maar als je een netwerk van professionele contacten en collega’s uitbouwt op Twitter dan merk je snel dat het een ideale manier is om op de hoogte te blijven van wat er leeft bij beslissingsnemers, experten, sectororganisaties, politici,.... Wil jij online netwerken met Bativox op Twitter? Klik dan op onderstaande knop:

Goede raad voor starters

Sociale media kunnen zonder twijfel een meerwaarde betekenen voor bouwprofessionals maar net zoals niet iedereen een natuurtalent is in het offline netwerken, geldt dat evenzeer voor het online netwerken. Het is dus belangrijk dat je beseft dat die sociale media geen doel op zich zijn maar enkel een middel om online te netwerken. Bepaal dus duidelijk vooraf wat je wenst te bereiken via online netwerken: ben je op zoek naar extra residentiële opdrachten, wil je erkend worden als expert, ben je vooral op zoek naar geschikte medewerkers,...Pas dan kan je bepalen op welke sociale netwerken je best actief wordt en waarover je gaat communiceren om vervolgens op tijd en stond te evalueren of je inspanningen effect hebben.

Wordt vervolgd

Binnen enkele weken laten we Vincent Van Den Broecke, zaakvoerder van Blanco Architecten aan het woord. Als fervent gebruiker van sociale media zal hij je in no-time weten te overtuigen dat sociale media echt het verschil kunnen maken!

Heb jij de stap al gezet? Met succes of met gemengde resultaten? Wij zijn natuurlijk benieuwd naar jou ervaringen met sociale media! Deel je ervaringen hieronder of via onze sociale media!

­

2-wekelijkse nieuwsbrief

Blijf online én gratis op de hoogte van de nieuwste bouwproducten, economisch nieuws uit de bouw, de actuele bouwwetgeving, premies, projecten,....