An elevator or not an elevator, that’s not the question

Bativox
Bativox
Bativox
Bativox

Onlangs werd wereldwijd gewag gemaakt van een bouwblunder van formaat in Benidorm. Het 47 verdiepingen tellende hoogste flatgebouw van de stad zou maar beschikken over liften tot de 20ste verdieping. Als bron werd verwezen naar een artikel van de Spaanse krant El País. In dat artikel werd het moeizame bouwproces –deels te wijten aan de economische crisis die het Spaanse vastgoed treft- besproken.

Lost in translation

In een bepaalde passage naar het einde van het artikel toe, wordt een bron geciteerd die verwijst naar de promotionele tekeningen van het gebouw: de plaats voorzien voor liftmotoren zou erop wijzen dat er maar rekening gehouden werd met een lift voor 20 verdiepingen. Bemerk dat er nergens in het artikel letterlijk staat dat er nu geen lift is tot de 47ste verdieping.

Word-of-Mouth doet de rest

De kracht van sociale media kan soms ook zijn zwakte zijn. Ergens lanceert iemand –verwijzend naar het El País artikel-  de sensationele titel “architecten vergeten lift in wolkenkrabber”. Een sensationeel verhaal wordt nu eenmaal sneller gedeeld op sociale media, de mainstream media pikken het verhaal op en sociale media zorgen opnieuw voor een extra verspreiding van het nieuws.

Ondertussen is het verhaal ontmaskerd als een "hoax" maar gezien de geringe sensatiewaarde wordt die ontmaskering amper opgepikt door de (sociale) media. Misschien moeten we een nieuwe slagzin onder "saaie" artikels als de onze bedenken: "Share this, if you like (the whole truth)"!

Wie weet brengen we Mark Zuckerberg op ideeën. Geverifieerde nieuwsfeiten in je Facebook newsfeed, zou je daar geen vergoeding voor kunnen vragen?

Fast, cheap, good: pick two

Goede oude boerenwijsheden: ze blijven ook in moderne online tijden overeind. “Fast, cheap, good: pick two” gaat zeker ook op voor journalistiek. Snelle journalistiek die gratis moet zijn zal niet altijd van goede kwaliteit zijn. Een goede journalist die bronnen checkt, bij betrokken partijen informeert, kan niet vliegensvlug publiceren. Het kost dus wat tijd en dus ook geld om kwalitatieve informatie te produceren.

Er zijn tekenen aan de wand dat medialand de problemen stilaan begint in te zien. Steeds vaker staat er onderaan artikels op (Vlaamse) nieuwssites de vermelding “Lees verder in onze online (betalende) editie”. Als ook nog eens Jeff Bezos, de oprichter van de grootste online boekenwinkel Amazon, een kwaliteitskrant als The Washington Post opkoopt dan is hij waarschijnlijk overtuigd dat er met kwaliteitsinformatie geld te verdienen is. Wij hopen alvast dat hij gelijk heeft!

­

2-wekelijkse nieuwsbrief

Blijf online én gratis op de hoogte van de nieuwste bouwproducten, economisch nieuws uit de bouw, de actuele bouwwetgeving, premies, projecten,....