Kunststofrioolbuizen voor de langste treintunnel van het land

Wavin
Wavin
Wavin

Wavin partner van Antigoontunnel (Liefkenshoekspoorverbinding)

De X-stream afvoerbuizen en de HDPE handgemaakte toezichtputten van Wavin garanderen de komende decennia een vlotte waterafvoer in de gloednieuwe Antigoontunnel onder de Schelde in Antwerpen. De Antigoontunnel is het tunnelgedeelte van de Liefkenshoekspoorverbinding. De keuze voor de kunststofproducten van Wavin maakte het werk voor aannemer THV Locobouw letterlijk en figuurlijk heel wat lichter. “Met een betonnen collector manoeuvreer je niet zomaar in een tunnelkoker”, zo vertelt hoofd werfleider Hendrik Nijland van THV Locobouw. “Wavin leverde niet zomaar buizen en toezichtputten, ze vormden een betrouwbare partner doorheen het hele project.”

De realisatie van de Antigoontunnel was op talrijke vlakken een technische uitdaging. De bouw van beide geboorde tunnelkokers van telkens 6 kilometer startte in 2008. Zes jaar later rijden er de eerste treinen door, een belangrijke gebeurtenis voor de ontsluiting van de Antwerpse haven. Bouwheer Infrabel vertrouwde de realisatie van het project in een publiekprivate samenwerking toe aan NV Locorail. NV Locorail deed op haar beurt beroep op de THV Locobouw, een tijdelijk samenwerkingsverband van enkele toonaangevende Belgische aannemersbedrijven, voor de bouw van de spoorverbinding (en -tunnel).

 

Op andere gedachten

Voor het afwateringsysteem in de tunnels en de inrijhellingen kwam Wavin in het spel. “Zoals steeds dacht men aanvankelijk nog aan betonnen buizen”, zo vertelt Willem Schrooyen, regioverantwoordelijke Wegenbouw bij Wavin. “Gelukkig brachten wij het aannemersconsortium en TUC RAIL (dochteronderneming Infrabel) na overleg op andere gedachten. Allereerst toonden we aan dat onze PP X-stream buizen en onze handgemaakte HDPE toezichtputten op vlak van levensduur allerminst moeten onderdoen voor beton.

 

Akkoord van opdrachtgever

Ook TUC RAIL ging akkoord met de materiaalwijziging, op voorwaarde dat alleen ‘virgin’ materialen werden gebruikt. Gery Quintelier, productieleider bij Wavin: “Onze kunststofproducten bestaan uit originele grondstoffen, zonder externe gerecycleerde materialen. Zo konden we een absolute kwaliteitsgarantie geven. TUC RAIL was dan ook snel overtuigd.”

 

Plaatsingsgemak

Eén van de belangrijkste argumenten om voor de kunststofproducten van Wavin te kiezen, was het plaatsingsgemak. Willem Schrooyen: “Onze studiedienst tekende het volledige afwateringssysteem tot in de kleinste details uit. Dit liet ons toe om alle buizen, bochten, toezichtputten en aansluitingen te prefabriceren. Met dit ‘handmade’ maatwerk boden we voor elke technische uitdaging de juiste oplossing. Op de werf kwam er dankzij de insteekmoffen amper een lasmachine aan te pas. In de tunnels en de aanrijdschachten paste het geheel als een meccano in elkaar.”

 

 

Logistieke besparingen

Als volgende reden om de kunststofproducten van Wavin te gebruiken, haalt Hendrik Nijland van THV Locobouw de logistieke voordelen aan. “Kunststof weegt veel lichter dan beton. In de tunnels is het uiteraard veel gemakkelijker om een kunststofput enkele meters te verplaatsen dan een betonput. Dit lager gewicht maakt het allemaal veel eenvoudiger en levert heel wat logistieke besparingen op. Een tunnel heeft slechts twee ingangen, waardoor het tijdig aanvoeren van het juiste materiaal geen eenvoudig verhaal is. Zo wilden we bij aanvang van de afwerking al zoveel mogelijk materiaal op de juiste plaats in de kokers verzamelen. Kunststofbuizen zijn op dat vlak veel eenvoudiger te stockeren. We stockeerden de buizen gewoon op tijdelijke haken die aan ringen van het tunnelelement werden gehangen. Wanneer we de buizen nodig hadden, haalden we deze eenvoudigweg naar beneden.”

 

Uitstekende samenwerking

Hendrik Nijland is vol lof over de samenwerking met Wavin. “Wavin deed véél meer dan het gewoon leveren van buizen en collectoren. Allereerst tekenden ze het volledige afwateringssysteem op zeer duidelijke plannen uit zodat onze ploegbazen hiermee op de werf aan de slag konden. Vervolgens stonden de technische specialisten van Wavin steeds paraat voor persoonlijke werfopvolging en overleg. Ook de uiterst stipte leveringen waren cruciaal. Wanneer Wavin beloofde dat bepaalde stukken op een afgesproken dag en uur er zouden zijn, waren ze er ook. Bij dergelijke complexe infrastructuurprojecten is betrouwbaarheid van groot belang. Dit was niet de eerste keer dat ik samenwerkte met Wavin. Ze hebben mijn eerdere positieve ervaringen herbevestigd.”

­

Informatie aanvraag

Laat dit veld leeg:

Quick links

Telefoon Email