Fietsstraten voor meer veiligheid en comfort

Triflex
Triflex
Triflex

Fietsers worden in de fietsstraat naar het midden van de rijbaan ‘geduwd’ en eisen zo hun plek op

Om te zorgen dat mensen eerder de fiets nemen dan de auto, zorgt Gent voor extra veiligheid en comfort. Hoe? Onder meer door fietsstraten aan te leggen. Daar zijn fietsers de hoofdgebruikers, hebben ze de hele straat tot hun beschikking en mogen ze niet worden ingehaald door auto’s.

Fietsstraten hebben bij voorkeur een rode kleur. De Drongenstationstraat in Drongen en Visserij in Gent zijn daarom voorzien van een rode coating van Triflex. Met de Preco Cryl Kaltplastik SP|3K in oxiderood om precies te zijn; een elastische, duurzame, kleur- en slijtvaste coating. Door een grove korrel voor een stroef oppervlak toe te voegen, wordt de straat niet glad als het regent. Voorheen werkte de stad voor dit soort klussen samen met een verffabriek, maar die verf bleek niet kleurvast en bestand voor de drukbezette wegen.

Auto’s zijn ondergeschikt

De Drongenstationstraat, gelegen tussen de Drongense spoorweg en de Lage Lakendreef, werd in april van dit jaar in gebruik genomen als fietsstraat. Deze straat is onderdeel van een belangrijke fietsroute waar veel fietsers zijn, net zoals de andere fietsstraten.

Auto’s zijn hier nog steeds welkom, maar mogen niet sneller dan 30 kilometer per uur rijden en mogen de fietsers niet inhalen. En dat komt de verkeersveiligheid volgens Mobiliteitsbedrijf Stad Gent ten goede. Zeker voor de fietser die in het drukke stadsverkeer toch vaak heel kwetsbaar is.

Succesvol fietsbeleid

De fietsstraat staat sinds een paar jaar officieel in de Belgische Wegcode. Er zijn er inmiddels al vijf in Gent. Met deze fietsvriendelijke ingrepen wilt de stad de fietser meer comfort en veiligheid geven. En dat lijkt goed te werken. Uit metingen blijkt namelijk dat er steeds meer fietsers

gebruikmaken van deze straten. Een mooie opsteker voor de stad, die in de race is voor Gent Fietsstad 2015.

In de Drongenstationstraat was het voorheen niet zo comfortabel fietsen naar het station. Het fietspad was geprangd tussen het voetpad en de geparkeerde wagens. Door de transformatie naar fietsstraat is het veel comfortabeler fietsen. Fietsers worden als het ware naar het midden van de weg ‘geduwd’ dankzij de rode coating van Triflex. Op die manier eisen ze vrijwel als vanzelf hun plek op op het wegdek.

­

Informatie aanvraag

Laat dit veld leeg:

Quick links

Telefoon Email