Het uitzonderlijk goede weer in de eerste drie maanden van 2014 staat in schril contrast met het koude voorjaar van 2013. Voor veel specialisten in producten die het huis tegen de zon te beschermen heeft dit positieve gevolgen. Dit blijkt uit een analyse van zoektermen op het internet in opdracht van Somfy, specialist in huisautomatisering en gemotoriseerde oplossingen voor onder meer zonwering, rolluiken, raamdecoratie en gordijnen. 

 

Vele zonuren positief effect op vraag naar huisautomatisering

Waar vorig jaar de vraag naar zonwering achterbleef, profiteren zonspecialisten dit jaar van de vele zonuren die het jaar nu al kent. Consumenten blijken tevens op zoek te gaan naar huisautomatisering rondom het huis. Daarbij spelen gemak en comfort, maar ook duurzaamheid en veiligheid een belangrijke rol bij de overweging om hiervoor te kiezen. Een zonsensor maakt het bijvoorbeeld mogelijk alles te regelen. Als het zonlicht over een bepaalde, zelf in te stellen drempelwaarde gaat, wordt de zonwering automatisch aangestuurd. Tevens is het gemakkelijk de zonwering op afstand te bedienen met een smartphone. 

 

Terrasoverkapping nieuwe trend 

Uit het onderzoek blijkt ook dat sinds februari 2014, met een piek in maart, meer werd gezocht naar ‘zonwering’, ’zonnewering’, ’terrasoverkapping’, ’screens’, ’zonnescherm’ en  ’parasol’  in vergelijking met dezelfde periode in 2013. Terrasoverkappingen (volledige geautomatiseerde systemen met zijwanden) zijn met name populair en lijken deze zomer de nieuwe trend te worden. Deze scoren in de zoekopdrachten sinds januari veel beter dan in 2013. 

 

“Het voorjaar is in België en andere Europese landen uitzonderlijk warm geweest, met heel veel zonneschijn en temperaturen die ver boven de gemiddelden liggen”, vertelt Mark Pekelharing, Home Automation Marketing Manager bij Somfy Benelux. “Door het mooie weer loopt niet alleen de natuur voor op schema, maar is er ook meer vraag naar producten die het huis beschermen tegen de zon, zoals terrasoverkappingen en zonwering. Dit merken we ook in de bedrijfsresultaten. De trend is met name merkbaar in Noord- en Zuid-Europa. Door gebruik te maken van onze producten, ervaren mensen meer comfort rondom hun huis, maar kunnen ze tegelijkertijd ook energie besparen door de zon buiten te sluiten.”