Schüco schuwt geen technische uitdagingen

De oude scheepswerf “De Boelwerf” in Temse is sinds kort de nieuwe hoofdzetel van Cordeel. Het nieuwe gebouw zweeft als het ware boven het oude droogdok en heeft de vorm van een brug. Het hoofdkwartier steunt op beide oevers van het droogdok en heeft een lengte van 560 meter, is 55 meter breed en 20 meter hoog. Het is een unicum in de wereld en daarmee wilt Cordeel hun knowhow en economische ambities laten zien.

Technische uitdagingen voor de ruwbouw

De horizontale balk heeft een vrije overspanning van 72 meter en wordt dankzij twee steunpilaren ondersteund. Aan de noord- en zuidkant van de pilaren zijn er uitkragende liggers voorzien van respectievelijk 17,40 m en 19,40 m. De totale lengte van de balk bedraagt dus 100 meter en de breedte bedraagt 26 meter.

Het metalen geraamte van de balk bedraagt 1200 ton en vraagt heel wat technische kennis om dit op de steunpilaren aan te brengen. De steunpilaren zijn opgetrokken uit staal. De dunne stalen kolommen laten horizontale bewegingen van het gebouw toe. Deze stalen kolommen bevinden zich in de betonnen traphuizen die de toegangshallen zijn naar de kantoren.

De balk omvat twee kantoorverdiepingen waarvan de buitenmuren uit glas bestaan van vloer tot plafond. Rondom bevindt zich uitgestrekte terrassen met een panoramisch zicht op de stad Temse, de Scheldebrug en het Scheldepark.

In dit project was technische knowhow, onfeilbare communicatie en strakke coördinatie van groot belang om van het ontwerp tot de uitvoering geen steken te laten vallen. Daarom was het werken met BIM (Building Information Modelling) van onschatbare waarde. Op vraag van de opdrachtgever voerde de onderneming  Vorsselmans een modellering uit van haar diverse interventies op basis van de aluminiumsystemen van Schüco. Ook de vliesgevels, de schuifdeuren en de opvullingen ervan werden op die manier in 3D gemodelleerd, zodat architect Binst en de onderneming Aertssen - die instond voor de vervaardiging van het stalen geraamte - alle aansluitingen, bevestigingspunten en andere details vóór de uitvoering konden controleren.

'Soepele' Schüco gevels

Alle externe raamsystemen werden gekozen wegens hun grote weerstand tegen hoge belastingen (gewicht van de beglazing en windbelasting), maar ook wegens hun hoog isolatieniveau, compatibel met een passief gebouw. De gevels van de kantoren zijn voorzien van driedubbele beglazing, die gedragen wordt door een vliesgevelstructuur van het type Schüco FWS 60.SI. De kantoorgevels zijn bekleed met Schüco vliesgevels. Naast de grote afmetingen van de glaspartijen was de voornaamste moeilijkheid van de bouwwerf de grote flexibiliteit van het metalen geraamte. Er moest dus een oplossing gevonden worden opdat de gevels zich zouden kunnen aanpassen aan de bewegingen van de vrije overspanning van 72 meter.

Van bij de aanvang heeft de fabrikant Vorsselmans, in samenwerking met zijn leverancier van Schüco aluminiumsystemen, gekozen voor de integratie van een aluminium rail met de dikte van het plafond. Dit profiel, van het type glazen borstwering zonder zichtbaar profiel, heeft als belangrijkste eigenschap dat het over een diepe klemgroef beschikt, wat in dit geval bewegingen van het geraamte van meerdere centimeters mogelijk maakt zonder de beglazing te beïnvloeden en zonder risico op glasbreuk.

De terrassen aan de twee uiteinden van de kantoren zijn bereikbaar via schuifdeuren van het type Schüco ASS 70.HI. De verticale glasstroken van de toegangspilaren werden vervaardigd met behulp van het systeem Schüco AOC 60 ST.SI (= Add On Construction Steel). De horizontale aluminium profielen zijn hier bevestigd op een interne stalen substructuur, die de krachten opneemt van het gewicht en de winddruk/-onderdruk die veroorzaakt wordt door de grote glasoppervlakken uit één geheel.

Wilt u graag meer weten over de verschillende Schüco oplossingen? Vul het formulier in en Schüco neemt graag met u contact op.

­

Informatie aanvraag

Laat dit veld leeg:

Quick links

Telefoon Email