ROCKWOOL Group neemt Chicago Metallic Company over

Rockfon
Rockfon

De ROCKWOOL Group heeft Chicago Metallic Company (CMC), een van oorsprong Amerikaanse fabrikant van systeemprofielen overgenomen en dit sinds 1 oktober 2013. Door deze deal zal ROCKFON, de akoestische plafonddivisie binnen de ROCKWOOL Group, wereldwijd akoestische plafond- en wandoplossingen als totaalsysteem aan kunnen bieden.

 

Het in Chicago gevestigde CMC is een globale aanbieder van plafondproducten en -diensten waaronder profielen voor verlaagde plafonds en metalen plafondpanelen. In Noord-Amerika en Europa heeft het bedrijf al een lange geschiedenis achter de rug en bekleedt het een sterke marktleiderspositie. In het Verre Oosten heeft het een opkomende positie. CMC beschikt over een netwerk van verkoop- en distributiekanalen in heel Europa, Noord-Amerika en Azië, ondersteund door productievestigingen in België (Wijnegem, bij Antwerpen), de VS, China en Maleisië. In 2012 genereerde CMC een omzet van USD 139 miljoen (€ 103 miljoen) en telde het ongeveer 600 werknemers.

 

Deze overname maakt deel uit van de globaliseringsstrategie van de ROCKWOOL Group om haar plafondactiviteiten, die op het moment ongeveer 10 % van de omzet van de groep uitmaken, verder te ontwikkelen. ROCKWOOL International A/S kon in 2012 een omzet van meer dan € 1,97 miljard optekenen en telt bijna 10.000 werknemers in 40 landen.

 

De Division Managing Director van de afdeling Systems van de ROCKWOOL Group, de heer Herman Voortman, verduidelijkt: “Deze overname is een uitstekende aanvulling op het bestaande ROCKFON-bedrijfsconcept. Ze zal het voor ons mogelijk maken om meer complete oplossingen aan te bieden en te ontwikkelen voor onze klanten door niet alleen plafondpanelen aan te bieden, maar ook metalen profielsystemen, een essentieel en complementair element voor verlaagde plafonds. Daarnaast is de overname ook een enorme boost voor de plafondstrategie van de groep in Noord-Amerika en Azië waardoor de groep in deze regio’s aanzienlijk sneller zal kunnen groeien. CMC heeft sterke organisaties en distributienetwerken in beide regio’s en wij zouden er veel langer over hebben gedaan om een dergelijke aanwezigheid op eigen kracht op te bouwen.”

 

De geschiedenis van de ROCKWOOL Group en die van CMC gaan al meer dan een eeuw terug. ROCKFON en CMC hebben in het verleden al vaker samengewerkt. Het management van beide ondernemingen beschouwt de aankoop als geslaagd op het vlak van productaanbod en bedrijfsaspiraties op de markten waar beide ondernemingen actief zijn.

 

ROCKFON en CMC hebben heel wat gemeenschappelijke kenmerken, zoals de nadruk op gespecialiseerde productie-innovaties gekoppeld aan een sterke technische ondersteuning, productontwikkeling en klantenservice. De strategie bestaat er nu uit om te identificeren waar de nieuwe samenwerking en het productaanbod via samenwerking en integratie kunnen worden versterkt.

 

CMC werd opgericht in 1893 en is sinds 1937 eigendom van de familie Jahn. De voormalige voorzitter en CEO van CMC, Charles Jahn merkt op: “De complementaire producten en diensten van ROCKFON en CMC bieden onze klanten een meer uitgebreide keuze over de hele wereld. De waarden van de oprichtersfamilies Jahn (CMC) en Kähler (ROCKWOOL) liggen in elkaars verlengde en zullen in de toekomst ten dienste van onze werknemers en klanten blijven staan. We kijken uit naar de spannende groeiopportuniteiten die als gevolg van deze transactie zullen ontstaan.”

 

Het Senior Management onderzoekt momenteel hoe beide ondernemingen het best efficiënt kunnen worden geïntegreerd ten voordele van de werknemers en klanten in alle landen waar men actief is.

­

Informatie aanvraag

Laat dit veld leeg:

Quick links

Telefoon Email