“Precies wat ik zocht: zorgoproep gekoppeld aan gebouwautomatisering”

Dilbeek, de Brusselse westrand: de thuisgemeente van woonzorgcentrum Dilhome. Aansluitend op het bestaande rusthuis verscheen een nieuw gebouw met 63 kamers. Vanuit zijn ervaring met het eerste woonzorgcentrum vroeg beheerder Stéphane Dekoster één ding: volledige integratie van het zorgoproepsysteem met elektrische functies. Het Niko beheersysteem voor de zorg beantwoordde daaraan volledig. Zeker omdat kamer- en gebouwautomatisering en koppeling met een elektronisch zorgdossier in het pakket zitten.

 

Integratie

Stéphane Dekoster: “Voor de financiering van het project vroeg de bank om zoveel mogelijk totaalaannemers aan te stellen. Omdat ik al actief op zoek was naar een geïntegreerd

systeem, versnelde dat mijn keuze. Om het Niko beheersysteem voor de zorg te plaatsen, had ik hetzelfde budget nodig als voor twee gescheiden systemen. Maar met Niko moet je heel wat minder stopcontacten en schakelaars laten plaatsen. Bovendien heb je meteen veel meer functionaliteiten en mogelijkheden, ook in de toekomst.”

 

Lichtsturing

Wat opvalt in dilhome: je ziet er geen enkele lichtschakelaar. “Het Niko beheersysteem voor de zorg stuurt het licht in de gemeenschappelijke ruimtes én de kamers aan. In de gangen evolueert de sterkte en de helderheid van het licht mee met het weertype en de dag. Zo zijn de bewoners zich overal bewust van het tijdstip van de dag.”

 

Slimme kamerverlichting

“In de kamers bedienen de bewoners het licht met hun oproeppeer. De verlichting in de badkamer brandt alleen wanneer er iemand in de ruimte is. En wanneer een bewoner ’s avonds of ’s nachts belt, gaat het licht aan de deur automatisch branden. Zo is hij er zeker van dat zijn oproep geregistreerd wordt en komt de verpleegkundige ook onmiddellijk in een verlichte kamer binnen.”

 

 oproeppeer


Automatisering verwarming en zonwering

Stéphane Dekoster liet ook de verwarming en zonwering in de kamers aansturen. “De temperatuur staat standaard op 24 graden. Van zodra iemand een raam openzet, schakelt de ingebouwde temperatuursensor van de kamer terminal de verwarming in die ruimte naar 18 graden. De bewoners activeren de zonwering via hun peer. Maar warmt de zon bijvoorbeeld tijdens een hittegolf het gebouw té veel op, dan blokkeren we de persoonlijke bediening en gaat de zonwering overal naar beneden.”

 

Verlichte naamplaatjes

Naast de deur van elke bewonerskamer hangt een verlicht Niko zorgnaamplaatje met de naam en een foto van de bewoner. “Bij een oproep gaat het witte licht geel knipperen. Aan het continu brandende gele licht zie je dat een verzorgende zich in de kamer aangemeld heeft. Daarnaast zijn verlichte naambordjes handig als oriëntatie. Bewoners vinden gemakkelijker hun kamer terug, en de kleine lichtjes geven een veilig gevoel.”

 

verlichte naamplaatje

 

Geregistreerde toegangscontrole

En wat met toegangscontrole? “Familieleden krijgen een code. Daarmee hebben ze via een codeklavier toegang tot het gebouw en de traphallen. Alle bewoners en verzorgenden hebben een elektronische sleutel waarmee ze toegang krijgen tot de hen toegewezen ruimtes.”

 

Koppeling telefonie en brandalarm

Naast kamer- en gebouwautomatisering gebruikt dilhome ook de andere integratiemogelijkheden van het Niko beheersysteem voor de zorg volop. “De gegevens van zorgoproepen en verzorging komen automatisch in ons elektronische zorgdossier Care Solutions terecht. Ook het brandalarm en de telefooncentrale werden aan het systeem

gekoppeld.”

 

Want bellen er externe bezoekers aan de hoofdingang of staan dokters voor een onbemand onthaal? “Dan krijgt de hoofdverpleegkundige de oproep op haar DECT. Er zijn trouwens maar 9 DECT-telefoons voor het hele gebouw.”

 

Zorgregistratie

Centraal in het systeem staan de kamer terminals voor de zorg. “Die zijn heel gemakkelijk en enorm praktisch in gebruik. Ik liet ze in elke kamer en gemeenschappelijke ruimte installeren. Je ziet meteen wie er belt en vanuit welke afdeling. Een verzorgende logt in met de elektronische zorgsleutel en selecteert met het draaiwiel snel de reden van de oproep. In het restaurant activeerden we een bijkomende functionaliteit. Onze verzorgenden registreren er de eventuele extra medicatie die bewoners krijgen.”

 

 kamer terminal voor de zorg

 

Vlotte aanpassing

Betekent een volledig geïntegreerd en geautomatiseerd systeem een grote aanpassing? “Onze medewerkers moesten ermee leren werken en er een gewoonte van maken om zich per oproep aan- en af te melden via de kamer terminal. Maar nu is dat een automatisme. En ook de bewoners zijn er onmiddellijk mee weg. Dat is te danken aan de eenvoud en het gebruiksgemak van het systeem.”

 

Oproepbeheer

Ook over de Niko beheersoftware voor de zorg niets dan lovende woorden. “Je ziet meteen welke bewoner wanneer belt, wie de oproep beantwoordt, wat hij of zij gedaan heeft en hoe lang de oproep duurt. Mijn favoriet is het vloerplan. In één oogopslag zie je in welke kamers er oproepen zijn en wie ermee bezig is.”

 

Beheersoftware voor de zorg


Rapportering

“Het systeem slaat alles op. Wanneer je data nodig hebt, exporteer je ze naar Excel of druk je ze af. Handig in geval van inspectie. Of om een familielid te tonen hoe snel we reageerden op de oproep van zijn vader of moeder.”

 

Beheersoftware voor de zorg

 

Dagelijkse administratie

Het Niko beheersysteem voor de zorg vergemakkelijkt het dagelijkse beheer aanzienlijk. “Je maakt gebruikersprofielen aan en definieert daarin tot welke ruimtes elk profiel toegang heeft. Aan iedere gebruiker wijs je één of meer profielen toe. Een nieuwe gebruiker aanmaken of een profiel wijzigen, doe je in enkele klikken.”

 

Meer en betere zorg

Stéphane voelt dat de zorg er in vergelijking met vroeger op vooruitgegaan is. “Onze medewerkers houden zich echt alleen nog maar met verzorging bezig. Naar een kamer gaan om de zonwering op- en neer te laten, het licht aan- en uit te schakelen of de televisie ’s nachts af te zetten… hoeven ze niet meer te doen. Ze hebben nu meer tijd. Daardoor steeg de kwaliteit van onze zorg.”

 

Uniform design

Speelde het design een rol in de beslissing? “Ja. Ik hecht veel belang aan een huiselijke vormgeving. Niko staat gekend voor zijn sobere design en enorme keuzemogelijkheden. Je stemt kamerterminals, oproepknoppen en stopcontacten perfect op elkaar af. Dat uniforme uitzicht geeft dilhome mee een veilige en verzorgde uitstraling. Daarom gebruiken we in de kamers ook draadloze schakelaars. Die geven de bewoners de flexibiliteit om hun kamer volledig vrij als een echte thuis in te richten.”

 

  

Voorbeelden van kamer terminal voor de zorg

 

Duidelijke filosofie

“Een uniform design sluit aan bij onze filosofie van leefcomfort en ruimtegevoel. Architect Huug Lemmens vertaalde die perfect naar het gebouw. Nergens vind je ook maar één trede. Er zijn zo weinig mogelijk deuren. De ruimtes zijn groot, en door de grote ramen valt er veel daglicht binnen. Op het gelijkvloers zorgen volledige glaswanden ervoor dat de bewoners ook binnen van de tuin genieten. Want zelfs op de zonnigste dagen is het terras de enige plek waar je hen vindt.”

 

Projectbegeleiding

De projectbegeleiding en de gemakkelijke uitbreidbaarheid van het systeem stelt Stéphane op prijs. “Niko heeft ons doorheen het volledige project begeleid. Ook de opstart van elke nieuwe module volgt Niko nauwgezet op.”

 

Recent integreerden we de schoonmaak van het gebouw probleemloos in het systeem. Binnenkort wordt ook het onderhoud door de klusjesmannen toegevoegd. En op termijn volgt de installatie van dwaaldetectie in de gesloten afdeling. De mensen van Niko begeleiden elke uitbreiding perfect, en staan tussendoor zelfs voor de kleinste vragen altijd klaar.”