4 tips voor betere aannemingscontracten

Hilde Derde Advocatenkantoor

De overheid besteedt de laatste jaren meer en meer aandacht aan de rechten van de consumenten. De consumentenbescherming wordt vooral geregeld in het deel “marktpraktijken en consumentenbescherming” in het wetboek van economisch recht. Die bepalingen streven er naar een correct marktgedrag van bedrijven te waarborgen. Maar wat is nu een correct marktgedrag en wat betekent dat in het kader van aannemingsovereenkomsten?

Aan de hand van 4 tips geven we alvast een idee van de impact van de consumentenbescherming op aannemingscontracten.

 

Tip 1: informeer tijdig

Je moet je klanten duidelijk attent maken op het bestaan van contractvoorwaarden. Dat moet je geruime tijd vóór de ondertekening van de overeenkomst doen. Je klant moet immers de kans hebben om de tekst te lezen en indien nodig vragen te stellen.

 

Tip 2: informeer duidelijk en voldoende

De aannemingsovereenkomst dien je te schrijven in een duidelijke, leesbare en een voor een leek begrijpbare taal. De overeenkomst moet ook duidelijk aangeven wat de klant kan verwachten.

Het gaat om zaken als de werken die zullen worden uitgevoerd, de wijze waarop, de gebruikte materialen en de (effectief) te betalen prijs en/of het gehanteerde tarief.

 Je dient naast informatie te geven ook te antwoorden op alle vragen om (bijkomende) uitleg van klanten.

 

Tip 3: vermijd onrechtmatige bedingen

De overeenkomst mag natuurlijk ook geen zogenaamde “onrechtmatige bedingen” bevatten. We geven enkele voorbeelden:

Voorbeeld 1: je mag in de aannemingsovereenkomst geen clausule opnemen waarbij aansprakelijkheden die normaal ten laste van de aannemer vallen ten laste van de bouwheer worden gelegd ( vb. de 10 jarige aansprakelijkheid).

Voorbeeld 2: je mag geen clausule opnemen die voorziet dat de bouwheer die in gebreke blijft een veel grotere schadevergoeding moet betalen aan de aannemer dan in het geval de in gebreke blijvende aannemer een schadevergoeding zou moeten betalen aan  de bouwheer.

Ook eenzijdige wijzigingen van overeengekomen prijzen, gekozen materialen leveringstermijnen of andere contractvoorwaarden zijn uit den boze. 

De sanctie in geval van onrechtmatige bedingen is de nietigheid ervan.

 

Tip 4: besef dat je ook als aannemer soms op afstand verkoopt

Je denkt misschien dat afstandsverkoop en de daarmee samenhangende wetgeving enkel een zaak is van webshops en postorderbedrijven. Niet dus! Als je als aannemer een overeenkomst sluit buiten de onderneming (op een beurs/salon/tentoonstelling, bij de klant thuis,…) dan is dat volgens de wet een verkoop op afstand.

Dat betekent dat voor dergelijke overeenkomsten niet alleen alle hogervermelde bepalingen van toepassing zijn maar dat ook de wettelijke bepalingen voor afstandsverkoop gelden.

Bij een verkoop op afstand  dient de overeenkomst bovendien steeds schriftelijk te worden gesloten en dien je het wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen in een kader en in vet gedrukte letters op de voorzijde van de overeenkomst op te nemen. Dat herroepingsrecht betekent dat de klant 14 kalenderdagen bedenktijd heeft. De bedenkperiode gaat in de dag na de ondertekening van het contract.   

Een voorbeeld: de klant ondertekent de overeenkomst op 31 januari 2015, dan heeft hij nog tot en met 14 februari 2015 de tijd om zich te bedenken.

OPGELET! Vergeet je het beding op te nemen dan heb je een probleem: de herroepingstermijn is dan niet langer 14 dagen maar er komen dan nog eens 12 maanden bij.

Je merkt het: consumentenbescherming wordt een almaar belangrijker item ook voor aannemers. In geval van twijfel laat je best je overeenkomsten nalezen door een expert terzake want ook hier geldt: beter voorkomen dan genezen!

­

Informatie aanvraag

Laat dit veld leeg:

Quick links

Telefoon Email