Vastgoedinformatieplatform moet zorgen voor meer efficiëntie

vastgoedinformatieplatform

Wie vandaag een woning koopt of verkoopt komt in contact met heel wat tijdrovende administratieve processen: het opvragen van informatie rond overstromingsgebieden, het opvragen van stedenbouwkundige informatie, het opzoeken van informatie rond erfdienstbaardheden,…

Nu heb je als koper/verkoper van vastgoed 4 maanden de tijd tussen het compromis en de ondertekening van de authentieke akte bij de notaris. De reden voor die lange termijn ligt onder meer bij het verzamelen en controleren van alle vereiste attesten en informatie. Die informatie zit verspreid over verschillende administraties en gemeenten en moet soms nog uit papieren naslagwerken worden gehaald.

Met de opstart van het Vastgoedinformatieplatform op 19 maart 2021 zou het bekomen van vastgoedinformatie bij een verkoop of aankoop van vastgoed in de toekomst een stuk efficiënter moeten verlopen. Het vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de Vlaamse steden en gemeenten, de vastgoedsector en de Vlaamse regering.

Kortere doorlooptijden

Met de oprichting van het vastgoedinformatieplatform willen de initiatiefnemers één digitaal kanaal aanbieden voor het aanvragen en afleveren van vastgoedinformatie. Dat moet o.a. gebeuren door het maximaal inzetten op het automatisch verzamelen van informatie uit centrale en decentrale bronnen. Hierdoor ontstaan er lastenverlagingen voor de administratie en efficiëntiewinsten voor andere partijen zoals vastgoedprofessionals, de kopers en verkopers,…  met als resultaat een belangrijke verkorting in de doorlooptijd van de dossiers.

Nauwkeurigere informatie

De uitrol van het vastgoedinformatie moet niet alleen voor een snellere doorstroom van informatie zorgen, ze moet ook de correctheid van de informatie verbeteren. Nu stelt een notaris soms een fout vast in de opgezochte gegevens en doet de nodige aanpassingen in de authentieke akte maar de correcties worden niet altijd doorgegeven naar de betrokken overheden. Dat zal via het Vastgoedinformatieplatform wel kunnen: notarissen, gemeentelijke ambtenaren en vastgoedmakelaars zullen de kans krijgen om aanvullingen of fouten te melden via het Vastgoedinformatieplatform.

­

2-wekelijkse nieuwsbrief

Blijf online én gratis op de hoogte van de nieuwste bouwproducten, economisch nieuws uit de bouw, de actuele bouwwetgeving, premies, projecten,....