Gigantische hangar op Melsbroek voor nieuwe transportvliegtuigen

Melsbroek HangarA400M
M6U6A1208
Melsbroek HangarA400M3

Op de militaire luchthaven van Melsbroek wordt momenteel alles in gereedheid gebracht voor de bouw van de grootste vliegtuighangar die Defensie ooit heeft neergezet. De loods met een oppervlakte van maar liefst twee voetbalvelden (13,621 m²) zal gebruikt worden voor het onderhoud van de nieuwe transportvliegtuigen van België en Luxemburg, de Airbus A400M. De acht Airbus A400M’s, waarvan één Luxemburgs toestel, vervangen de huidige Belgische C-130-vloot. Omdat de nieuwe toestellen krachtiger en groter zijn dan hun voorgangers, is de bouw van een nieuwe hangar noodzakelijk.

Daarnaast krijgt het gebouw ook twee verdiepingen met kantoren, grote opslagruimtes en parkeerplaatsen rond en onder het gebouw. De infrastructuur zal bovendien op het vlak van milieu en energiezuinigheid volledig mee zijn met zijn tijd. De werken starten in maart 2020. Medio 2021 kunnen technici van Defensie de eerste toestellen onder handen nemen in de nieuwe hangar. De bouwkost van de loods bedraagt 49.6 miljoen euro. Gedurende dertig jaar betaalt Defensie jaarlijks 5.5 miljoen euro voor de realisatie en het onderhoud van de infrastructuur.

 “Concreet biedt de nieuwe loods straks plaats voor een gelijktijdig onderhoud aan drie A400M-toestellen. Daarvoor is in totaal 13,621 m² ruimte voorzien. Het gebouw krijgt bovendien ook nieuwe kantoren (1,200 m²), een logistieke zone (3,500 m²) en verschillende opslag- en werkplaatsen (3,000 m²). Dit alles zal ons in staat stellen om onze militaire én humanitaire operaties vlot en efficiënt uit te voeren.”

Generaal-majoor Frederic Goetynck, divisiechef Communicatie en Infrastructuur bij de Algemene directie Material Resources van Defensie.

Uitzonderlijk gebouw

Volgens opdrachtnemer Democo is de constructie een echt huzarenstuk. Alleen al de assemblage van de imposante poorten neemt circa twaalf weken in beslag.  De loods wordt opgebouwd uit een stalen dakconstructie met een specifieke gebogen dakvorm, verwijzend naar de oude loodsen van de C-130.

Voor de gevels van de loods is grotendeels gekozen voor plaatmateriaal. Behalve op die plekken waar de kantoorzones zichtbaar zijn. Deze worden opgetrokken uit baksteen. Voor de logistieke zone en de werkplaatsen wordt tot slot vooral gebruik gemaakt van (prefab) beton elementen.

“De gehele dakconstructie met een overspanning van zo’n 75 op 185 meter wordt alleen op kolommen aan de buitenzijden van de loods bevestigd. Zo creëren we meer plaats op eenzelfde oppervlakte. Ondersteunende kolommen in de middenzone van de hangar zijn dan immers overbodig. Daarnaast gaan we ook drie "hangar doors" moeten plaatsen met afmetingen van elk 57 op 18 meter. Vergelijkbaar met de breedte van een voetbalveld, dus. De assemblage van zulke poorten neemt ongeveer vier weken per poort in beslag. Opvallend nog, is ook dat alle hijskranen moeten uitgerust worden met hoogtebeperkingen, zodanig dat het vliegverkeer niet wordt gehinderd. Je kan dus gerust stellen dat de bouw van deze loods één van de meest uitdagende werken is die we al op ons conto mochten schrijven. We zijn dan ook bijzonder trots dat we dit project van Defensie mee vorm kunnen geven.”

Thomas Bijnens van Democo.
­

2-wekelijkse nieuwsbrief

Blijf online én gratis op de hoogte van de nieuwste bouwproducten, economisch nieuws uit de bouw, de actuele bouwwetgeving, premies, projecten,....