ARTE, de specialist in verfijnde muurbekledingen, legt de lat alsmaar hoger en deinst er ook niet voor terug om kunstenaars onder de arm te nemen. Zo ‘klikte’ het bijvoorbeeld meteen met Isabelle de Borchgrave en de samenwerking met haar leverde een pracht van een nieuwe collectie op.

 

De Brusselse kunstenares Isabelle de Borchgrave heeft ‘iets’ met papier. Ze gebruikt mooie papiersoorten met een bijzondere textuur om er kledingstukken mee te maken. Papieren kostuums, historische gewaden en couturecreaties, die bovendien vaak geïnspireerd zijn op het werk van de Italiaanse schilder en modeontwerper uit de 20ste eeuw, Mariano Fortuny.

 

Wat meteen opvalt is de sfeer van deze muurbekledingcollectie, die zeer sereen is. Er zitten effen elementen in en prints. Erg grote prints zelfs, maar nooit is er sprake van overdaad. Ook de kleuren zijn klassevol en getemperd gehouden. Elke referentie kreeg ook een aparte, soms veelzeggende naam.

 

Borstelstreken

Bij Serene, de eerste effen variant, zie je – als je goed kijkt – een effen achtergrond die praktisch helemaal bedekt is met een tweede laag metaalglans. Alsof je met metaalverf ruwweg een muur zou beschilderd hebben. En net als bij die muur, voel je ook subtiele oneffenheden.

 

Ook Velluto is een uni, die bestaat uit twee heel dicht bij elkaar liggende tinten, waarbij het lijkt of de ene tint bovenop de andere aangebracht is met ruwe borstelstreken. Het woord ‘glossy’ is hier niet op zijn plaats, maar naargelang de lichtinval kan je toch een voorzichtige glans onderscheiden. Ergens ver op de achtergrond. Je kunt er blijven naar kijken.

 

Serene Stripe is een smaakvol breed streepmotief, in kleuren die bij elkaar aansluiten. Ook hier spelen mat en subtiel glanzend een fascinerend spel. De achtergrond is dezelfde als de eerste effen referentie die we net beschreven.

 

Oude gewaden

Vervolgens is er een klein en symmetrisch bloemmotief, waarbij ook bewust gekozen is voor subtiele kleurcontrasten, zodat je het geheel, zeker als je er wat verder afstaat, bijna effen kunt noemen. Het bloemetje zelf en de ietwat nonchalante contour ervan, zou wel eens geïnspireerd kunnen zijn op de stof van oude gewaden. Cleo heet deze variant.

 

Er is nog een ander klassiek patroon: Eleonore. Een vrij grote tekening van een slingerende plant die in gesatineerde metaalkleur aangebracht is op de achtergrond met borstelstreken. Het schaduweffect dat er in zit, geeft werkelijk diepte aan de print.

 

Top of the bill is Damasco, een erg groot damastmotief dat eveneens in glansuitvoering op de matte fond met borstelstreken gedrukt is. Het komt pas echt goed tot zijn recht op een grote muurpartij. Ook hier zijn de buitenste lijntjes niet al te afgelikt, waardoor je dat oud en beetje verweerd effect krijgt. Indrukwekkend!