TUI optimaliseert binnenklimaat

Somfy
Somfy

In een eerder artikel lieten we u kennis maken met het project dat Somfy uitvoerde voor het hoofdkantoor van TUI. In dit artikel gaan we dieper in op de noden van de opdrachtgever en de elementen die zijn keuze bepaalden.

Om het binnenklimaat en het het visuele comfort in het hoofdkantoor in Oostende te optimaliseren,  was TUI op zoek naar een oplossing om de zonwering te automatiseren. De automatisatie moest eveneens  de levensduur van de nieuwe windvaste schermen verhogen door ze bij stormweer automatisch in veilige toestand te brengen.

TUI huurt deze kantoorruimte in een gebouw waarin het in de loop der jaren steeds meer ruimte overnam van andere huurders. Gezien het cyclische karakter van de reissector wil TUI ook in de toekomst zijn kantoren flexibel en modulair kunnen beheren.

In zijn zoektocht naar het ideale besturingsysteem woog Alain Allary, Facility Manager van TUI, de voor-en nadelen af van zowel gesloten als open sturingsystemen, grote als kleine spelers, type bekabeling als bekabelingskosten, lage of zware belasting van zijn technische ploeg,.... Dit laatste is voor Allary niet onbelangrijk omdat het 4-koppige technische team ook nog verantwoordelijk is voor de kantoren in Mechelen en Zaventem.

Teamwerk met projectafdeling Somfy

Na een verkenning van de markt besloot TUI om met Somfy in zee te gaan. Somfy’s lange ervaring met grote en complexe projecten (o.a. AZ Damiaan in Oostende), speelde hierbij een doorslaggevende rol.

Voor de start van de werken werden door de technische dienst van TUI en de projectafdeling van Somfy alle zonweringen op de gevel in kaart gebracht. Elke motor kreeg een identiteit en werd verbonden aan een motorstuureenheid met een ID-nummer. Somfy berekende het aantal zones en tekende de programmatie van de KNX-installatie uit.

Het technisch team van TUI zelf stond in voor de gefaseerde uitvoering van de werken. De bekabelingswerken, het openen van de  verlaagde plafonds, de plaatsing van motorstuureenheden, de plaatsing  van het weerstation op het dak, de KNX programmatie,…  verliepen over een periode van 4 maanden.  Het inzetten van het eigen team was een bewuste keuze, temeer daar de werken gebeurden in kantoren die op dat ogenblik in gebruik waren. Eén van de vereisten was overigens ook dat het project niet enkel gefaseerd uitgevoerd maar ook in gebruik genomen kon worden.

Komen de noden in dit artikel u bekend voor? Aarzel niet om contact op te nemen met Somfy’s project team.

­

Informatie aanvraag

Laat dit veld leeg:

Quick links

Telefoon Email