kreon ging in 1982 in Antwerpen van start als ontwikkelaar en producent van architecturale verlichtingsconcepten: diverse reeksen downlighters, uplighters en sidelighters, zowel voor binnen- als voor buitentoepassingen. Sinds 1994 biedt Kreon ook geïntegreerde metalen plafondsystemen aan onder de naam ‘kreonCeiling Solutions’.

Vandaag is kreon dé internationale referentie in designarmaturen. Dankzij architecten, interieurdesigners en ingenieurs over heel de wereld werd kreon groot.

In 2007 verhuisde kreon zijn hoofdkwartier van de Frankrijklei in Antwerpen naar het Limburgse Opglabbeek. Het bestaande gebouw behuisde kantoor- en magazijnruimte waar inhuis de kreonoplossingen werden ontworpen en ontwikkeld. Het gebouw had weinig representatief met de kreon filosofie en was vooral ontoereikend. Daarom nam men het besluit om een nieuw hoofdkwartier te bouwen die volledig in lijn was met het de filosofie van kreon?

“Purity in light”-filosofie

“Een architect of een eindgebruiker heeft geen behoefte aan verlichtingsarmaturen, maar wel aan licht, sfeer en comfort. Daarom dat wij voor residentiële interieurs, horeca- en handelszaken, toonzalen en kantoorruimtes wereldwijd verlichtingsoplossingen creëren die als producten an sich minimaal aanwezig zijn, zodat architecten -onze belangrijkste partners- het licht de show kunnen laten stelen.”

Kristof Pycke, art director bij kreon

De bedrijfsfilosofie berust op 3 pijlers die ook bij het ontwerp en de opbouw van het nieuw hoofdkwartier werd doorgetrokken.

Pijler 1 : Eénheid in ontwerp

Op functioneel vlak moest het nieuwe gebouw onderkomen bieden aan een landschapskantoor, een showroom, een uitbreiding van de magazijnruimte en een grote daktuin. Op architecturaal vlak moest het de filosofie van kreon perfect integreren en weergeven. Het nieuwe hoofdkantoor is een co-creatie van Coninx RBDM Architects  en kreon-art director Kristof Pycke.

Niet enkel op functioneel en architectuuraal vlak werd gewerkt aan éénheid. Ook op menselijk vlak streefde men naar éénheid en dit zowel intern naar de medewerkers als extern naar de klanten. De binnenruimtes werden zo ontworpen dat interactie en communicatie tussen de afdelingen vlot kan verlopen. Door het werken met een centrale vide staat ook de klant in de showroom in contact met de afdelingen en creëert dit een transparantie tussen de verdiepingen.

Pijler 2 : Precisie in detail

Typerend voor kreon-oplossingen is het opgaan in de architectuur of in dialoog te gaan met de omgeving. Daarom is het ontwerp van deze kreon-oplossingen altijd sober, gebaseerd op symmetrie, op strakke geometrische vormen, op rechte hoeken en lijnen. De kreon-oplossingen zijn ontdaan van elk overtollig detail, dat ze eenvoudig, strak en uitgepuurd zijn. Zo krijgen architecten carte blanche om zelf in alle schoonheid licht, sfeer en comfort te creëren.

Al deze kenmerken van de kreon-armaturen werden toegepast op het architecturaal ontwerp van het nieuwe hoofdkwartier. Het steunt op de Bauhaus-architectuur, waar symmetrie en herhaling – zelfs de inbouwkasten, meubels en verlichtingselementen schikken zich naar de gelijkmatige cadans van het hele gebouw – rust en regelmaat brengen en waar rechte hoeken en lijnen het gebouw een universeel en tijdloos karakter verlenen. De open vormgeving dankzij de glazen gevel die licht gul laat binnenstromen en het gebruik van een centrale vide zorgen voor klaarte en vrijheid. Ook het gebruik van basiskleuren wit, zwart en grijs – die in onze collecties worden gebruikt – kan je zowel binnen als buiten het gebouw terug vinden en symboliseren eenvoud en zuiverheid. De materialen zelf – hout en beton, glas en metaal – weerspiegelen eenvoud en zuiverheid.

Pijler 3 : Vormelijke integratie van techniek

Achter die ogenschijnlijke eenvoud en zuiverheid schuilt de meest geavanceerde technologieën. Zo is een van de drie vergaderzalen achter de receptiedesk uitgerust met de modernste videoconferentietechnologie en bevindt zich naast de modulair gesegmenteerde showroom waar klanten uit de hele wereld de Kreon-oplossingen in architecturaal optimale omstandigheden kunnen bewonderen, een ‘experience room’ waarin alle mogelijke lichteffecten kunnen worden gesimuleerd. Ook in het laboratorium voor fotogoniometrie (meting van lichtstralen), de fotostudio en de technische ruimte op de benedenverdieping werd bijzondere aandacht besteed aan de geavanceerde fotometrie en aan de zones waar onderzoek en

ontwikkelingswerk worden verricht.

Geothermische verwarming, vloerverwarming en zonnepanelen zorgen er dan weer voor dat de ecologische voetafdruk van het gebouw licht is. De groene leidraad blijkt ook uit de uitgesproken aandacht voor groen, zowel rond het gebouw – dat zich nochtans op een industrieterrein bevindt - als op het 1.500 m² grote dakterras met houten vloerafwerking, groene begroeiing en lange grassen dat is geïnspireerd op de ‘High Line’ in New York.