Binnenkort verandert het uitzicht van de Gentse Korenmarkt. Op 28 september 2017 zullen 2 kunstwerken van elk 20 meter hoog geplaatst worden op het plein. Reeds bij de heraanleg van het plein in 2010 voorzag architect Paul Robbrecht twee indrukwekkende kunstwerken om het iconische stadsplein te positioneren tegenover de stadshal en de drie historische torens.

Een werkgroep van experts selecteerde twee kunstenaars en met “HD 400” van Ann Veronica Janssens en “Broche” van Ayşe Erkmen brengt Gent opnieuw hedendaagse kunst buiten de museummuren.

“Uitdagende hedendaagse kunst heeft absoluut een plek in het historische centrum van Gent als cultuurstad. Iedereen die op de Korenmarkt komt zal zich kunnen laten verwonderen door deze schitterende kunstwerken.”

Annelies Storms, schepen van Cultuur

Broche van Ayşe Erkmen

Ayşe Erkmen is een Turkse kunstenares die werkt vanuit Berlijn. Haar werk kende wereldwijd al heel wat bijval. Voor de hoek van de Donkersteeg ontwierp ze “Broche”. Het kunstwerk oogt als een kaarsrechte gouden ketting van 20 meter hoog. De 34 schakels van de ketting zijn geïnspireerd op de raamprofielen van de historische gebouwen rond de Korenmarkt.

HD 400 van Ann Veronica Janssens

Ann Veronica Janssens is een Belgische kunstenares die experimenteert met licht, ruimte en klank. Haar creatie “HD 400” voor de Korenmarkt past volledig in die filosofie. De sculptuur zal de open ruimte naast de Sint-Niklaaskerk sieren en is een gigantisch H-profiel van 19 meter hoog. Oorspronkelijk werd gekozen voor een HEM 600 profiel, maar uiteindelijk bleek een HD 400 profiel beter in staat trillingen op te vangen. De balk uit gerecycleerd staal werd omwille van de grote lengte in één stuk gewalst.

Eén zijde van de balk is gepolijst tot een spiegel en werpt op die manier een lichtstraal op het plein en reflecteert de omgeving. HD 400 brengt zo een eerbetoon aan de hedendaagse architectuur en vormt tegelijk een eigentijds licht tegengewicht voor de robuuste Sint-Niklaaskerk.

Een uniek staaltje ingenieurswerk

De realisatie en installatie van de monumentale kunstwerken vergden een grondige studiefase. De materialen zelf moeten voldoende duurzaam zijn en bestand tegen de elementen. Naar stabiliteit toe moeten de ranke kunstwerken stabiel zijn en gewapend tegen belasting door wind, spanning, trek- en drukkracht. Voor de plaatsing werd dan ook een nieuw funderingsconcept uitgedacht om de kunstwerken voldoende stevig te verankeren.