Het Loket Digitale Bouwaanvraag en het Omgevingsloket lopen vast

Bativox

Sinds 23 februari 2017 moeten alle aanvragen voor stedenbouwkundige vergunningen waarvoor de medewerking van een architect verplicht is, ingediend worden via het Loket Digitale Bouwaanvraag. Uiterlijk op 1 juni 2017 treedt in alle gemeenten de omgevingsvergunning in werking. De vervanger van de stedenbouwkundige vergunning en de milieuvergunning zal eveneens digitaal ingediend moeten worden via het zgn. Omgevingsloket.

De actuele ervaring met het Loket Digitale Bouwaanvraag baart vele bouwprofessionals zorgen: het indienen van documenten verloopt tergend traag en is vaak zelfs onmogelijk omdat het systeem “time-outs” genereert. In mensentaal: het systeem antwoordt dermate traag dat je webbrowser er de brui aan geeft.

Performantieproblemen aan de basis

Afgelopen dinsdag 18 april werd minister Schauvliege in de commissie Ruimtelijke Ordening aan de tand gevoeld over de problemen met het Loket Digitale Bouwaanvraag en het Omgevingsloket. Iedereen is zich bewust van de complexiteit van de overgang naar digitaal enerzijds en naar de omgevingsvergunning anderzijds maar toch waren vele parlementsleden verbolgen over de malle figuur die de overheid slaat als gevolg van de falende digitale systemen.

Volgens de projectleider van de Digitale Bouwaanvraag is de traagheid van het systeem te wijten aan de technische architectuur van het Loket Digitale Bouwaanvraag. Die technische architectuur zou al in de problemen komen bij 175 ingediende dossiers per dag, waarop Bruno Tobback zich openlijk afvroeg of er dan niemand bij het opzetten van het systeem oog had voor het gemiddeld aantal bouwaanvragen die de Vlaamse overheid dagelijks te verwerken krijgt. Een degelijke architectuur zou met realistische aantallen geen problemen mogen hebben.

Loket Digitale Bouwaanvraag intussen verhuisd

Onder de stortvloed van probleemmeldingen kon de overheid niet anders dan actie ondernemen. In het begin stond ze daar wel wat weigerachtig tegenover omdat het Loket Digitale Bouwaanvraag vanaf 1 juni 2017 buiten gebruik gesteld wordt want dan neemt het Omgevingsloket het over. Op 18 april 2017 werd het Loket Digitale Bouwaanvraag dan toch gemigreerd naar een performantere architectuur en dat zouden de gebruikers meteen moeten voelen.

Tijdelijke oplossing voor digitale bouwaanvragen

Om de tijdelijke problemen met de Digitale Bouwaanvraag te ondervangen, werd er een tijdelijke tussenoplossing –uitgelegd in deze aanvullende technische richtlijn- uitgewerkt waarbij via het Loket Digitale Bouwaanvraag enkel minimale digitale gegevens van het project ingegeven moeten worden, waarna de bijhorende plannen op papier en met vermelding van het digitaal dossiernummer aan de gemeente bezorgd moeten worden.

Wat met het Omgevingsloket?

Vele stakeholders stellen zich nu natuurlijk grote vragen bij de haalbaarheid van een algemene lancering van het Omgevingsloket op 1 juni 2017. Als het Loket Digitale Bouwaanvraag zich nu al verslikt in 175 dossiers per dag: wat dan met de complexere omgevingsvergunning? Tijdens de hoorzitting in de Commissie Ruimtelijke Ordening, gaf de projectleider aan dat het Omgevingsloket draait op een betere en nieuwere architectuur die minder te lijden zal hebben van performantieproblemen. Het feit dat er ook voor het Omgevingsloket in de actuele overgangsperiode al heel wat probleemmeldingen geregistreerd werden, is jammer genoeg geen goed voorteken.

Voor de gebruikers van het Omgevingsloket die problemen ondervinden, werd er overigens ook een tijdelijke oplossing uitgewerkt. Gebruikers die blijvend problemen ondervinden en hun dossier dringend moeten indienen kunnen gebruik maken van de werkwijze omschreven in deze technische richtlijn voor dringende omgevingsvergunning dossiers.

­

2-wekelijkse nieuwsbrief

Blijf online én gratis op de hoogte van de nieuwste bouwproducten, economisch nieuws uit de bouw, de actuele bouwwetgeving, premies, projecten,....