Aannemers grote bouwwerken roepen overheid op om haar verantwoordelijkheid te nemen

Bativox

Voor het derde jaar op rij peilde de Vereniging der Belgische Aannemers van Grote Bouwwerken (VBA) bij de aannemers van grote werken naar de gezondheid van hun onderneming en naar hun vertrouwen in de toekomst.

Dalende tewerkstelling, sterke prijsconcurrentie en gebrek aan investeringen

De sector van de aannemers van grote bouwwerken creëert al sinds 2013 geen banen meer. Voor het derde jaar op rij daalde de tewerkstelling (-2,67%). Het aantal bedienden en kaderleden stijgt (+7,01%), maar het aantal arbeiders blijf dalen (-7,52%). Die teruglopende tewerkstelling beïnvloedt uiteindelijk de volledige keten van onderaannemers.

Openbare aanbestedingen die voornamelijk toegewezen worden op basis van de laagste prijs, dwingen de aannemers steeds vaker om een beroep te doen op gedetacheerde medewerkers. Een gemiddelde loonkost per uur voor een arbeider die onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheid bedraagt 36 euro per uur ten opzichte van 25 euro voor een arbeider van buiten de eurozone. Zo’n kostprijsverschil van 30% is bijzonder nefast voor de tewerkstelling van Belgische arbeiders.

Door de toenemende besparingen bij de overheid gaat er ook steeds minder geld naar investeringen en onderhoud van openbare gebouwen, bruggen, tunnels, wegen,… Van 2010 tot 2014 gingen de investeringen in infrastructuurwerken met maar liefst 32% achteruit!

“In België bestaat er geen langetermijnvisie voor de infrastructuur en dit gaat ten koste van de netwerken (spoor, wegen, waterwegen), de economische ontwikkeling, de tewerkstelling en de burgers. Een belasting invoeren op het gebruik van de autosnelwegen is een goede zaak, maar ik hoop dat het geld van deze belastingen dan ook gebruikt wordt voor het onderhoud van het wegennet en niet om bijvoorbeeld de gaten in de sociale zekerheid te vullen”,

Marc Peeters, voorzitter van VBA en afgevaardigd bestuurder van BAM België.

Vijf maatregelen om de Belgische infrastructuur opnieuw op het juiste spoor te zetten

De VBA stelt vijf maatregelen voor om het hoofd te bieden aan de problemen die de sector ondervindt en om een kwaliteitsvolle infrastructuur op lange termijn te garanderen:

  1. Een sterk beleid inzake investering en openbare infrastructuur
  2. Het toenemend gebruik van publiek-private samenwerking en meer privatisering
  3. Systematisch onderhoud
  4. Toepassing van onderhandelingsprocedures en een concurrentiegerichte dialoog
  5. Dynamisering van de beroepen in de bouw en ontwikkeling van vakmanschap
­

2-wekelijkse nieuwsbrief

Blijf online én gratis op de hoogte van de nieuwste bouwproducten, economisch nieuws uit de bouw, de actuele bouwwetgeving, premies, projecten,....