Sociale media in de praktijk bij BURO II & ARCHI+I

Bativox
Bativox

In twee vorige artikels gingen we in op de troeven die sociale media betekenen voor bouwprofessionals en vertelde een zaakvoerder-architect over de aaibaarheid van sociale media. In dit artikel getuigt Sofie Vandelannoote, communicatiemanager van BURO II & ARCHI+I over het gebruik van sociale media in een groot multidisciplinair bureau.

BURO II & ARCHI+I is een multidisciplinair bureau met een solide groep van een 140-tal medewerkers, verspreid over verschillende vestigingen in Roeselare, Gent en Brussel. De communicatie en dus ook de deelname aan sociale media zitten ingebed in een communicatieplan. “België, maar zeker ook architecten, hinken achterop in het gebruik van sociale media voor professionele doeleinden. Nochtans werden diezelfde sociale media intussen een wezenlijk onderdeel van onze manier van leven”, aldus Sofie Vandelannoote.

Directer klantencontact via LinkedIn

Na  anderhalf jaar van activiteit op sociale media onderkent BURO II & ARCHI+I de duidelijke voordelen. Het contact met bestaande klanten is sterk vergroot door de crossmediale aanpak. Aannemers, architecten, bouwproducenten,... die BURO II & ARCHI+I volgen via één van hun sociale mediakanalen zijn beter op de hoogte van de projecten en evoluties van het bureau. Sociale media vervullen hier volop hun rol van netwerkingkanaal. Vroeger kon een geïnteresseerde die informatie ook opzoeken (op de website, in publicaties,...) maar nu gebeurt die uitwisseling van informatie op een veel vlottere en natuurlijke manier.

Dat contact met klanten, toeleveranciers, collega’s wordt vooral onderhouden via de LinkedIn bedrijfspagina van BURO II & ARCHI+I. Met niet minder dan 1566 volgers is het duidelijk dat BURO II & ARCHI+I stevig netwerkt via het grootste online professioneel netwerk. Dat direct contact zorgt voor een grotere zichtbaarheid maar ook een grotere betrokkenheid. Zeg maar “het leven zoals het is” maar dan in een groot architectuurbureau. Door het “mond-aan-mond” effect van de gedeelde posts en commentaren boort de informatie ook buiten het bestaande netwerk nieuwe contacten aan: een aspect dat in het geval van bijvoorbeeld recrutering bijzonder nuttig kan zijn.

Andere netwerken

Naast LinkedIn is BURO II & ARCHI+I ook actief op Pinterest (beelddatabank), Facebook, Twitter, Youtube en Google+. Facebook wordt vooral ingezet voor het delen van projectreportages. De vele informatiefreaks en trendsetters aanwezig op Twitter zorgen dan weer voor een razendsnelle verspreiding van de informatie die BURO II & ARCHI+I deelt met z’n volgers. Het Youtubekanaal is  ideaal om filmpjes op te plaatsen en vervolgens te delen via andere sociale mediakanalen. De aanwezigheid op Google+ wordt gezien als een investering in de zichtbaarheid van het bedrijf binnen de wereld van Google en zijn zoektechnologie.

Nog wat goede raad

Sociale media kunnen een enorme troef zijn maar houden ook risico’s in. Sofie Vandelannoote geeft nog enkele tips:

  • communiceer eerst intern dan extern,
  • analyseer uw inspanningen op sociale media (Facebook Insights,...): welke posts werden het meest gelezen/gedeeld, wat werkt (niet), taalgebruik,...,
  • wees transparant,
  • sta open voor dialoog,
  • privacy: hou er rekening dat informatie die je deelt op het internet lang beschikbaar blijft. Deel geen vertrouwelijke info over het bedrijf waarvoor je werkt.

­

2-wekelijkse nieuwsbrief

Blijf online én gratis op de hoogte van de nieuwste bouwproducten, economisch nieuws uit de bouw, de actuele bouwwetgeving, premies, projecten,....